OVER MENNO TER BRAAK,
HANNEKE STOLTE EN VOORAL HAAR WARME MOEDER.
De
dochter van de voorgaande eigenaar was in 1929 en 1930 met Ter Braak
verloofd, en is beter bekend als Hanneke. Recent is in Hanssen, ALLE VERLIES
IS WINST veel aandacht besteed aan de verlovingsperiode. De hartelijke
Hanneke en Ter Braak waren nogal een tegenstelling, ook volgens zijn
vrienden. In die tijd kwam hij vaak in huize Stolte in Zeist, waar hij
literaire belangstelling met zijn aanstaande schoonmoeder deelde. De warmte
in het gezin Stolte stond in sterk contrast tot de kille atmosfeer bij zijn
ouders in Eibergen, waar Hanneke het eigenlijk nog het beste met vader Ter
Braak kon vinden. In de verlovingstijd schreef Menno dit boek, dat in de
eerste maanden van 1930 door Van Lochum Slaterus voor uitgave werd
geaccepteerd. Tussen
de verloofden is veel gesproken over de opdracht van dit boek aan Jo
Planten-Koch, nu Hanneke zo dicht bij het ontstaan van Menno's eerste grote
boek had gestaan. De eigenlijke reden van de verbreking van de verloving vat
Hanssen zo samen: Zij ontwaarde hem in de menigte, zag een heer met een hoed
en een lorgnet, met een koffer in de ene en een wandelstok in de andere hand,
en in een keer ging het door haar heen: DIT NOOIT! Zo kwam in april 1930 op
het perron van Gare du Nord de verloving in een split second ten einde. Het
verhaal van Hanssen wordt door de opdracht in dit exemplaar door Ter Braak
wel zeer bondig aangevuld.
[033686] Couperus, Louis. DE STILLE KRACHT. pp. (383)-478 en (1)-112 uit DE GIDS
1900, III en IV. Rood halflinnen met gemarmerde platten uit de tijd. De
eerste (voor)publicatie van deze in het oeuvre van Couperus belangrijke
roman. De 1ste publicatie in boekvorm volgt in hetzelfde jaar. Van Vliet (p.
208) schrijft hierover:"De eerste druk is gelijktijdig gezet met de
voorpublicatie in De Gids: de boekuitgave werd naar Couperus kopijhandschrift
en voor het laatste gedeelte zelfs naar zijn kladhandschrift gezet, de
tijdschriftpublicatie naar de proeven van de eerste druk. HERKOMST: W. C.
Hartog, haar naam in inkt op het voorste schutblad. Mevrouw (later gehuwd met
Stolte) was de moeder van Hanneke Stolte met wie Menno ter Braak in 1929 en
1930 was verloofd. Voor haar exemplaar van (en commentaar op) DR DUMAY
VERLIEST zie boek 33685. Voor haar exemplaar van HET CARNAVAL DER BURGERS met
een ongewoon warme opdracht aan haar door de auteur zie boek 33683. Zijn
verblijf in het gezin Stolte moet voor Ter Braak een hele bijzondere ervaring
zin geweest. Met moeder Stolte besprak Ter Braak wel literaire zaken. Hier
blijkt wat een fijne neus zij had voor bijzondere boeken. Deze zeer vroege
druk van DE STILLE KRACHT heeft zelfs een zwaar bovengemiddelde Neerlandicus
niet op de plank staan, maar zij wel.
[033685] Braak, Menno Ter. DR DUMAY VERLIEST. Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar,
1933. 230, (2) pp. Oorspronkelijk wittig linnen met titel in grijs op
voorplat en rug. Grijze schutbladen. HERKOMST EN OPDRACHT: W C Stolte-Hartog
v.d.S. Rotterdam, oct. '33 handgeschreven in pen op de halftitel. Van de
eerste eigenaar is dit exemplaar blijkbaar na haar overlijden (1970) naar
haar dochter Hanneke gegaan, die in 1929/30 met d. S. verloofd was (dit boek
zat in een lot met 4 van de boeken uit Hanneke's eigen bibliotheek. Blijkbaar
bestonden er twee jaar na het verbreken van de verloving tussen d. S. en zijn
voormalige beoogde schoonmoeder nog zo hartelijke betrekkingen, dat hij bij
het uitkomen van dit boek haar een exemplaar present gaf. Zij heeft in
potlood de tekst van vele opmerkingen en aanlijningen voorzien. Een
eindbeoordeling (ook in potlood) op het achterste schutblad. In verband met
de verloving met Hanneke is het commentaar van moeder Stolte zeer
belangwekkend en mogelijk ook wel een beetje piquant. Overigens
is de hoofdplot van het boek [de schrijver besluit overhaast zich met de 10
jaar jongere Karin Laurens te verloven nadat zijn redding van haar uit een
netelige situatie met een bereidwillige slavernij werd beloond. Later ziet
hij even plotseling van de verloving af nadat Karin de glazen vaas, die voor
de dood van zijn vader op diens bureau
had gestaan, heeft laten stukvallen] nogal anders dan de lezing van Hanssen
van die verloving. Merkwaardig
is verder, dat mevrouw Stolte wel een exemplaar krijgt, en Hanneke en Jo
Planten-Koch blijkbaar niet.
[033684] Braak, Menno Ter. POLITICUS ZONDER PARTIJ. En 3
Andere Titels. Rotterdam:
Nijgh & Van Ditmar, 1934. 288, (2) pp. Oorspronkelijke grijze linnen band
met titel op voorplat HERKOMST: JMB Starreveld-Stolte, haar naam in (later?)
balpen op het titelblad. Zijaanstrepingen en veel commentaar op de laatste
pp. in potlood. Een kranteartikel uit 1986 [NRC?] over deze titel ingelegd.
De voorgaande eigenaar is beter bekend als Hanneke Stolte, in 1929 en 1930
verloofd met de schrijver. Later trouwde zij de beeldhouwer Starreveld. [033682] Braak, Menno Ter. DE PANTSERKRANT. Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar,
1935. 125, (3) pp. Origenele dun kartonnen omslag gedrukt in zwart. Titel op
voorzijde en rug. Mild gebruind, de rug het meest. HERKOMST: H. Stolte, juni
1935. Alle
titels 1e druk, 1e uitgave. De
boeken werden door Bubb Kuyper in een aantal onverbonden lots aangeboden. De
gezamenlijke herkomst blijkt uit de identieke inbrengnummers in potlood op
het achterschutblad. Behalve
deze exemplaren moet Hanneke Stolte ook een exemplaar van Carnaval der
Burgers hebben bezeten, dat door haar eigenhandig was ingebonden. Het bestaat
uit katernen, die na gereedkoming als drukproef naar de schrijver werden
gestuurd, waarvan hij Hanneke dan stuk voor stuk een exemplaar opstuurde. Zij
verbleef toen in Parijs. Het
is onbekend, wat er met dit exemplaar is gebeurd. Op
de 2007 Amsterdam Bookfair biedt Fokas Holthuis aan: BRAAK, Menno ter Collectie van tien
titels, alle met eigenhandige opdrachten van Menno ter Braak aan Jo
Planten-Koch. € 2850,- * Jo Planten-Koch (1891-1986), een oudere zus van de
kunstenaar Pyke Koch, was een zeer intieme vriendin van Menno ter Braak. Ze
hadden een ingewikkelde verhouding met elkaar, volgens Ter Braak-biograaf
Léon Hanssen was ze zelfs 'de vrouw van zijn leven' en
'moeder-geliefde'. 1. Kaiser Otto III (Amsterdam 1928; één van de zeer
weinige in linnen gebonden auteursexemplaren; met op p. (5); 'v.d.S.'). 2. Balans.
Algemeen jaarboek der Nederlandsche kunsten (Maastricht 1930; linnen; met
op het tweede schutblad: 'voor Jo/ Jan 1930/ Menno'). 3. Démasque der
schoonheid (Rotterdam 1932; linnen met beschadigd stofomslag; met op de
Franse titel: 'voor Jo/ Nov. 1932/ Menno'). 4. Politicus zonder partij
(Rotterdam 1934; linnen; 'voor Jo/ met een blik van verstand-/ houding op p.
60 v./ Menno/ den Haag, 20 april '34'). 5. Het tweede gezicht (Den
Haag 1935; linnen; met op het tweede blanco schutblad: 'voor Jo/ hartelijk/
Menno/ Juli '35'). 6. De pantserkrant (Rotterdam 1935; ingenaaid; met
op de Franse titel: 'voor Jo/ hartelijk/ Menno/ April '35'). 7. Georges
Duhamel Le Désert de Bièvres (Parijs 1937; ingenaaid; met
handgeschreven opdracht van de auteur aan Menno ter Braak op het voorste
schutblad: 'A Monsieur Menno ter Braak/ Souvenir fidèle/ GDuhamel/ février
'37'. Daaronder schreef Ter Braak in potlood: 'endossé à Jo Planten-Koch. Op
het omslag schreef mevrouw Planten-Koch 'van Menno-'). 8. Het
Nationaalsocialisme als Rancuneleer (Assen 1937; geniet, met op de Franse
titel: '23 Oct. '38/ v.d.s.' en daarnaast de handtekening van Jo
Planten-Koch). 9. Mephistophelisch (Maastricht 1938; linnen; met op de Franse
titel: 'voor Jo/ voor 28 Mei 1938/ Menno'). 10. De nieuwe elite (Den
Haag 1939; met op de titelpagina: 'voor Jo/ bij wijze van/ nadere explicatie/
hartelijk/ Menno'). |